اساسنامه سازمان بازیافت و مدیریت پسماندهای شهرداری بندرعباس
سازمان مدیریت پسماند شهرداری بندرعباس از سال 1385 تأسیس شده است.
اهداف سازمان:
مدیریت سیستم های جمع آوری، حمل، تخلیه، دفع، دفن، تبدیل و بازیافت بهداشتی زباله ها و نخاله ها و فضولات ساختمانی و مواد رسوبی شبکه های دفع آبهای سطحی شهر و ضایعات و دورریزیهای تولیدی در شهر اعم از خانگی، اداری، صنفی و تجاری، صنعتی، کشاورزی، بیمارستانی و غیره از طریق تهیه طرح جامع بهداشت شهری و برنامه ریزی اجرائی و عملیاتی و سازماندهی و هماهنگی و نظارت و کنترل امور فوق در سطح شهر، هماهنگ با سایر مراجع مسئول در امر بهداشت.
وظایف سازمان:
سازمان جهت نیل به اهداف فوق با رعایت مقررات مربوط اقدام به اجرای موضوعات ذیل مینماید:
1_ تهیه فهرست آحاد و جزئیات مربوط به هر یک از اقدامات مذکور در هدف بوسیله کارسنجی و زمان سنجی به نحوی که در نهایت فهرست بهای آحاد مربوط بهر کار قابل تنظیم باشد.
2_ انعقاد قرارداد با شهرداری و موسسات وابسته و مناطق آن برای تقبل مسئولیتهای مرتبط با اهداف سازمان و با تقبل نظارت بر کار امانی یا پیمانی مناطق شهرداری در امور مربوط.
3_ تهیه و تنطیم مقررات و آئین نامه ها و ضوابط حمل و نقل زباله و دفن و بازیافت مواد قابل مصرف با رعایت کامل اصول بهداشتی.
4_ ارائه نقشه های تیپ به مناطق و نظارت عالیه برای اجرای صحیح و تسلیم به مسئولین اجرایی برای اجراء.
5_ شناسایی و تملک اراضی و املاک مجاز جهت تأمین نیازهای سازمان.
6- احداث کارخانجات کمپوست یا مراکز زباله سوزی از طریق امانی، پیمانکاری و راهنمایی بخش خصوصی.
7_ آموزش و ایجاد مراکز آموزشی و تشکیل دوره های اختصاصی برای کارکنان شهرداریها، سازمان، موسسات دولتی و خصوصی به طرق مختلف اعم از مکاتبه ای، حضوری، تهیه برنامه های تلویزیونی و سینمایی، تشکیل سمینار و غیره ...
8_ اقدام جهت ایجاد دوره تحصیلات عالی در دانشگاه ها برای تربیت تکنسین و کاردان و مهندس در ارتباط با زباله.
9_ چنانچه اجرای هر یک از بندهای فوق الذکر نیاز به اخذ مجوز از مراجع قانونی ذیربط داشته باشد سازمان موظف به اخذ مجوزهای مربوطه می باشد.
10_ کلیه اهداف و وظایف سازمان بایستی در چارچوب قانون مدیریت پسماندها مصوب سال 1383 و آئین نامه ها و دستورالعمل های مربوطه و قانون شهرداری و سایر مقررات قانونی موضوعه صورت گیرد.